Hamulce i opony w rowerach crossowych
Hamulce w rowerach crossowych napotykają prawdopodobnie najtrudniejsze warunki spośród wszystkich hamulców rowerowych; piasek, błoto i trawa, a także potencjalnie duże obciążenia, jeśli rower jest używany do jazdy turystycznej.
Trochę o hamulcach
Tradycyjnie, rowery crossowe męskie były wyposażane w hamulce typu cantilever lub V-brake, które zapewniają większy prześwit przez błoto niż standardowe hamulce zaciskane w rowerach szosowych, jednak nadal mają tendencję do zapychania się i zmniejszania skuteczności, gdy warunki są mokre i błotniste.
Coraz częściej spotykamy się z najlepszymi rowerami crossowymi męskimi wyposażonymi w hamulce tarczowe linkowe lub hydrauliczne; dzięki nim powierzchnia hamowania jest odsunięta od obręczy (i błota!), co zmniejsza potencjał zanieczyszczenia; pozwalają one również na zwiększenie prześwitu opony, ponieważ nie ma konieczności montowania mostka hamulcowego na wspornikach siodła lub widelcach.
Najwyższej klasy rowery crossowe są obecnie prawie wszystkie wyposażone w hydrauliczne hamulce tarczowe. Są one drogie, ale zdolność do zatrzymania się jest bardzo ważna!
Opony i koła przeznaczone do crossu
Opony do rowerów przełajowych mają większą objętość niż opony do rowerów szosowych – aby zapewnić większą amortyzację, przyczepność i odporność na przebicie. Opony te są często dętkowe lub bezdętkowe, ponieważ zmniejsza to prawdopodobieństwo przebicia opony typu „pinch flat” (gdy dętka zostaje ściśnięta przez obręcz przy silnym uderzeniu).
Rower crossowy męski ma koła, które są bardziej podobne do kół rowerów górskich lub szutrowych; mają większą liczbę szprych, co zwiększa ich wytrzymałość i trwałość (ta właściwość sprawia, że świetnie nadają się do jazdy turystycznej i dojazdów do pracy).