Na co zwrócić uwagę wybierając rower szosowy?
Rower szosowy to szybki i wydajny sposób na jazdę, ale jest to również jeden z najbardziej skomplikowanych typów rowerów. Przy zakupie roweru szosowego należy wziąć pod uwagę wiele rzeczy, w tym rozmiar kół i materiały, z których wykonana jest rama. Nawet jeśli nie potrzebujesz wymyślnych komponentów do jazdy rekreacyjnej, dobrze jest wiedzieć, jakie opcje istnieją, jeśli zdecydujesz się na modernizację lub budowę własnego roweru od podstaw.
Większość rowerów szosowych ma koła 700c lub 650c
Wybierając rower szosowy (szeroki wybór znajdziesz m.in. na https://sprint-rowery.pl/rowery-szosowe), musisz upewnić się, że otrzymasz ramę w odpowiednim rozmiarze. Większość rowerów szosowych ma koła 700c lub 650c. Rozmiar koła określa, ile mocy możesz wykrzesać i jak szybko możesz jechać podczas jazdy. Im mniejsze koło, tym szybciej będzie się kręcić, ale nie będzie też miało tak dużej przyczepności. Większa średnica (700c) daje większą stabilność przy większych prędkościach, ale jest mniej zwrotna podczas pokonywania zakrętów ze względu na swoją wagę i dodatkową bezwładność obrotową wynikającą z większych opon.
Rama to podstawa przy wyborze roweru szosowego
Rama jest najważniejszą częścią roweru, ponieważ utrzymuje wszystkie inne części na miejscu i podtrzymuje ciężar ciała. Ramy są wykonane z metalu lub włókna węglowego, co wpływa odpowiednio na ich wagę i sztywność. Rowery ze sztywnymi ramami będą lżejsze niż te z elastycznymi, ale mogą być mniej wygodne podczas długich przejażdżek.
Geometria roweru odnosi się do jego ogólnej konstrukcji: jak daleko od siebie znajdują się koła, gdzie leży kierownica w stosunku do kół oraz jak wysoko lub nisko się na nim siedzi (tzw. wysokość siedzenia). Wszystkie te czynniki mają wpływ na łatwość kierowania rowerem szosowym podczas jazdy, dlatego należy je uwzględnić przy wyborze roweru szosowego, który najbardziej Ci odpowiada.
Układ napędowy obejmuje korbę, przednią i tylną przerzutkę, przerzutki i hamulce.
Układ napędowy to system, który przenosi moc z Twoich nóg na tylne koło. W jego skład wchodzi korba, przednia i tylna przerzutka, przerzutki i hamulce. Pierścień łańcucha jest przymocowany do korby (części, za pomocą której pedałujesz) i przesuwa się w górę lub w dół w zależności od tego, jak mocno naciskasz na pedały. Przerzutka przednia przenosi łańcuch z jednej zębatki na drugą, natomiast przerzutka tylna również przenosi go z jednej zębatki na drugą. Hamulce są używane przez dźwignie ręczne zamontowane na każdym końcu kierownicy, które w razie potrzeby spowalniają lub zatrzymują rower.
Rowery szosowe posiadają wiele biegów
Rowery szosowe posiadają szereg biegów, które można wykorzystać do ułatwienia lub utrudnienia jazdy. Im więcej biegów, tym lepiej. Zastanów się, jak będziesz używać roweru — codzienne dojazdy do pracy czy weekendowe przejażdżki? Jeśli nie planujesz długich przejażdżek, wystarczy mniej niż 18 biegów. Jeśli jednak chcesz mieć rower, który poradzi sobie na dłuższych trasach, rozważ rowery z nawet 27 biegami!
Droższe rowery szosowe oferują zazwyczaj większą trwałość i mniejszą wagę. Wymagają jednak również większej konserwacji oraz bardziej specjalistycznej wiedzy, jeśli chodzi o zmianę opon/dętek i samodzielną naprawę uszkodzonych części (lub oddanie ich do naprawy).
Płaska lub opuszczona kierownica
Możesz znaleźć rowery szosowe z płaskimi kierownicami dla bardziej aerodynamicznej pozycji lub z opuszczanymi kierownicami dla bardziej zrelaksowanej pozycji.
Jeśli chcesz jechać szybko i nie chcesz martwić się o komfort, kup rower z płaską kierownicą. Jeśli Twoim celem jest znalezienie czegoś wygodnego i łatwego do jazdy, poszukaj takiego, który ma opuszczane kierownice. Są to dobre opcje, jeśli przeraża Cię wygląd płaskich kierownic, ale zajmują one więcej miejsca w rowerze i nie są tak aerodynamiczne jak ich odpowiedniki.
Podsumowanie
Rowery szosowe to doskonały wybór dla każdego, kto chce jeździć po drogach utwardzonych. Rowery szosowe są bardziej aerodynamiczne, dzięki czemu są szybsze niż inne typy rowerów. Posiadają również bardziej skomplikowane biegi, które pozwalają rowerzystom dostosować poziom trudności podczas jazdy pod górę lub zjazdu z dużą prędkością.